Accu

Zoek op voertuig

Accu
Naar geschikte onderdelen zoeken

Waarom zou ik mijn accu vervangen?

Hoe werkt de accu en het laadsysteem van uw auto?
Zoals u zich kunt voorstellen bestaat het elektrische systeem onder de motorkap van uw auto uit meer dan alleen de accu – het hart van uw auto – en vooral bij moderne auto’s komt er veel meer bij kijken. Het elektrische systeem van uw auto heet ook wel het elektrisch circuit. Het elektrisch circuit bestaat uit de accu, de wisselstroomdynamo en de kabels die beide onderdelen met elkaar verbinden.

Wanneer u de sleutel omdraait gebruikt de accu ongeveer driekwart van zijn stroom en de elektriciteit wordt vervolgens overgebracht naar de startmotor om uw auto te starten. Nadat de auto is gestart neemt de wisselstroomdynamo het werk over van de accu, deze voorziet uw voertuig van stroom en laadt ook de accu op. Wist u dat de accu voortdurend opgeladen wordt als de motor loopt? Deze onderdelen zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Als de wisselstroomdynamo een storing heeft dan zal de accu snel leeg zijn. Als de accu het begeeft dan zal de auto niet starten.

Als de waarschuwingslampjes op het dashboard constant branden verbruikt dat niet veel energie als bijvoorbeeld de autoradio, de koplampen of het navigatiesysteem. Langdurig gebruik van deze onderdelen zorgt uiteindelijk voor een lege batterij als de auto stationair draait.

Hoe kan ik de accu onderhouden?

De accu bevindt zich in een verzegelde verpakking die meestal rechthoekig is en voorzien is van twee metalen aansluitpolen: de + en de -.

  • De positieve pluspool (+) vanwaar de aangemaakte stroom wordt geleid naar de ontsteking, de verlichting, etc. Deze pool is vaak rood.
  • De negatieve minpool (-) is verbonden met de carrosserie. Deze pool is vaak zwart.

Er is één ding waar een accu regelmatig last van heeft: het weer en dan vooral de kou. Zelfs een nieuwe accu die in goede staat verkeerd kan tot 35% minder spanning leveren bij lage temperaturen terwijl de accu wel harder moet werken, bijvoorbeeld vanwege de mistlampen of om de auto te ontdooien. Als u veel korte ritten maakt kan de wisselstroomdynamo de accu niet goed opladen. Maak daarom regelmatig ritten van een half uur of langer.

Om de accu langer mee te laten gaan en niet voor verrassingen te komen staan raden we u aan om:

  • Controleer de status van de accu met een voltmeter, zo weet u of de accu voldoende spanning kan leveren om de auto te starten. Als de accuspanning 12,5 volt of lager is dan is de accu aan het ontladen.
  • Gebruik een acculader als u een kleine ontlading van de accu opmerkt, zoals de naam doet vermoeden kan deze de accu weer opladen.
  • Maak de aansluitpolen schoon als er witte aanslag verschijnt, want dan is de accu bijna leeg. Maak de polen schoon met een metaalborstel en wat schuurpapier.

In het geval van pech: als uw auto niet start en er geen garage in de buurt is om de accu te vervangen, gebruik dan startkabels om uw auto weer aan de praat te krijgen. Als u verdwaalt bent op het platteland en er niemand in de buurt is om u te helpen dan kan een booster u uit de nood helpen. Een booster kan de accu van uw auto niet opladen maar wel helpen om de auto weer te starten.

Wanneer moet ik de accu van mijn auto vervangen?

Over algemeen moet een accu gemiddeld iedere 3 á 4 jaar vervangen worden. Maar controleer voor het vervangen wel of de accu echt niet meer opgeladen kan worden. Als de accu leeg is kan het ook aan de wisselstroomdynamo liggen. Als die niet goed werkt wordt de accu niet opgeladen. Het is dus belangrijk om alles te controleren.

Hoe kies ik een accu?

Neem de volgende punten in overweging bij het kopen van een nieuwe accu.

  1. Controleer de afmeting van de de accu en of deze in de auto past
  2. Controleer het voltage van de accu
  3. Controleer de Ah capaciteit van de accu

Let wel op, de nieuwe accu mag niet meer dan 50% meer capaciteit hebben als de oude accu.

Zoek accu’s op leverancier
TRUSTPILOT

Aanbiedingen